Badhuis Welkom op de website van MZK. Volgende wedstrijd: Dag 5 regiocriterium Henri Lecluyse in Meulebeke op 07/04/2024.

Verslag Vlaamse Jeugdkampioenschappen
Dank aan Frederic Dehaudt voor volgend verslag Vlaamse jeugdkampioenschappen!

Aan de ingang van het Olympisch Zwembad van Antwerpen, zit een bejaarde dame. Zij vraagt 15 euro inkom. Dat is veel meer dan gebruikelijk, maar niemand maalt erom. Hier worden de Vlaamse Jeugdkampioenschappen gezwommen.
Vlak voor zich heeft de dame een glaasje cava en een schaaltje paprikachips. Zij trekt zich geen moer aan van de chaos achter haar. Wie betaalt, gaat de chaos tegemoet. Het ruikt hier zowel naar hotdogs als naar suikerwafels als koffie en bier. Halfnaakte zwemmers, ouders, grootouders, officials en trainers krioelen in de gangen, waar 400 11- à 14-jarigen hun veldbedden hebben opgezet. Ze liggen er te rusten en de tijd te doden met multimedia of een boek. Een zeldzaam viertal is aan het kaarten. Dit is een zwembad, maar het lijkt een luchthaven in een noodsituatie. Je gaat de tribune op en dan is er die veel te luide muziek, die hete temperaturen en ouders die roepen en tieren en het kot zouden afbreken om hun zoon of dochter vooruit te jagen.
Hier, in de tribune, zie je dat er geen totale chaos heerst. Centraal ligt het bad waar om en bij 400 jongeren meerdere keren in zullen duiken. Hoe zij daar zwemmen wordt door een legertje officials minutieus gevolgd en onverbiddelijk beoordeeld. Zij worden bijgestaan door elektronische apparatuur die geen fractie van een seconde aan het toeval overlaat en Dario Buysens van Gold van het podium zal stoten, omdat de derde het 1 honderdste van een seconde sneller deed.
Hier zijn nog 13 andere zwemmers van het Gold Swimming Team. Zij zijn hier om hun persoonlijk record te verbeteren. Zij hopen ook zoveel mogelijk concurrenten achter zich te laten en het podium te halen, ook al is daar maar plaats voor 3. Zonder het te weten strijden ze ook tegen de zwemmers van alle afgelopen VJK’s. Dat houdt de Vlaamse Zwemfederatie vzw nauwlettend in het oog. Dat is een strenge en onzichtbare groepering die hier wedstrijdrecords wil zien, want in het buitenland zitten ze ook niet stil. Alle zwemmers vechten echter ook tegen zichzelf. Hun trainers hebben er alles aan gedaan om ze top te maken dit weekend. Wie zijn besttijd niet verbetert, krijgt een dreun(tje) en dat is geen pretje. Hier zullen tranen vloeien. “De weg naar succes is geplaveid met hindernissen en ontgoochelingen”, waarschuwt trainer Eddy ten gepaste tijde. De 15de van Gold, Xander Casteur, zal pas zondagnamiddag opduiken - in de tribunes helaas. Een venijnige infectie en een angstaanjagend verhaal hielden hem aan de kant.
Nog steeds hebben we niet de hele delegatie genoemd. Want Pieter en Christianne zijn er uiteraard ook. En dat geldt ook voor Thérésine, Martijn, Jasper, Iza en Thijs. Zij staan aan de rand van het zwembad met hun chronometers. Net zoals de ouders boven hen in de tribune, hopen ze het beste voor hun zwemmers. Zullen ze hun beleid rechtvaardigen en de plaats van Gold in de top 10 van Vlaanderen bevestigen?
Niels Deneir dook als eerste in het water voor 800m vrije slag. Hij zou als vierde aftikken. Niels zal ook aan de laatste wedstrijd van het weekend deelnemen, samen met Goan, Matis en Bjarne. Een aflossing is een getouwtrek dat nog geen 5 minuten duurt, maar dat zonder meer een bloedstollend spektakel is.
In totaal hebben die van Gold aan 66 wedstrijden deelgenomen. 64 keer was een persoonlijk record het resultaat. Dat is goed voor maar liefst 97%. Alleen al daarom is Gold tevreden over het weekend in Antwerpen. Daarbovenop komen 13 medailles (2 gouden, 8 zilveren en 3 bronzen. (1 van die zilveren medailles was voor de 4 jongens van de aflossingsploeg in de allerlaatste wedstrijd.) Daar nog eens bovenop komt 1 wedstrijdrecord.

Nu wordt het hoog tijd om de zwemmers bij naam te noemen.
De 11-jarigen:
Gaëlle Deconinck (14de, 16de, 2 x 21ste)
Malou Dehaudt (2 x goud, 2 x zilver, 1 wedstrijdrecord)
Miguel Desimpelaere (4de, 8ste, 9de, 10de, 13de)
Goan Dujardin (2 x 9de, 10de)
Alexine Truye (brons, 6de, 2 x 7de, 10de)
Bjarne Vande Casteele (3 x zilver).
De 12-jarigen:
Niels Deneir (4de ,10de, 11de , 20Ste)
Matis Vandecasteele (brons, 5de, 2 x 7de en 9de)
De 13 en 14-jarigen:
Leonie Avet (5de, 2 x 6de, 9de en 10de),
Tibo Braekeveld (2 x 7de, 12de, 21ste, 25ste)
Dario Buysens (brons, 4de, 11de, 14de, 23ste)
Matisse Callewaert (2 x zilver, 6de, 10de en 13de plaats)
Anouk Demeyere (10de, 11de, 12de, 13de, 16de)
Indra Vandenabeele (8ste, 12de, 15de, 17de, 18de).

Zo blijft Gold afgetekend in de top 10 van alle zwemclubs in Vlaanderen. Zij gaan voort op hetzelfde pad.

5. Dorine (25/02/2015 10:24:16)
We gaan de literaire kant op bij Gold! Prachtig verslag! Prachtige resultaten!

4. Annick en Anthony (23/02/2015 21:08:15)
Het lijkt erop dat de nieuwe lichting alle verwachtingen ingelost heeft. Een dikke proficiat aan alle VJK'ers, trainers en begeleiders. En een prachtig verslag!Go Gold!!!

3. christiane (22/02/2015 12:45:55)
Heel mooi verslag. Proficiat iedereen.

2. Petra (21/02/2015 11:49:34)
Prachtig verslag ! Proficiat aan alle zwemmers, super gedaan en chapeau voor de trainers want zonder hun inzet was dit niet gelukt!

1. Eddy (18/02/2015 07:06:44)
Een mooi verslag, en een mooi kampioenschap. Proficiat aan auteur en alle zwemmers.

160287 bezoekers sinds 11/01/2003